Lógó banner

2011. november 30., szerda

Épülettár "új anyag" emlékeztetője az böngésző aljában

Divat lett az internet böngésző aljában megjelenő pop-up ablakocska, ami csak úgy felbukkan (adott oldal nézegetése közben) és mutatja nekünk egy aktuális friss hír címét, kérdezve olvastuk-e már.

Kíváncsi vagyok hányan használják ezt a szolgáltatását a weboldalaknak, vagy inkább csak zavaró tényező.
Vajon minden típusú weboldalon van létjogosultsága, vagy inkább csak ott, ahol a törzsolvasó réteg jelentős és az olvasók tényleg szeretik, ha kapnak egy kis üzenet a frissességekről miközben úgy is annál a site-nál töltenek el valamennyi időt.
Na de ez legyen egy közvélemény kutatásnak az újabb anyaga, mi itt most erre nem fogunk tudni választ adni.

De ha már újabb kütyüt csináltunk, eszembe jutott hogy már mennyi írott és íratlan kütyüt "illik kitenni" egy weboldalnak adott cikkhez, olvasmányhoz. És még lehet nincs is vége, jöhetnek újabbak.
Régen a 80-90-es években még alig volt valami. A nyomtatás gomb, esetleg "küldés e-mailben" na és a kapcsolódó linkek, mint az internet kialakulásának ősi alapötlete.

Azóta jóval több szolgálja úgymond a mi kényelmünket, de vajon mi ennek az ára?

Gondoltam készítek egy kis házi "kutatást", más nagyok mit használnak hozzánk képest.
Íme az eredmény, site-ok ABC sorrendben és nem a teljesség igényével.

 lájkolás
(fb, tweet, google+)
szavazáscímkék, kapcsolódó anyagokhirdetés a cikkbenletöltési statisztikaoldal alján pop-up friss anyagrólbetű-méret változtatáskomment
epulettar.huXXX XXXX X
hvg.huXXX XX X X
index.huXXX XX    
mno.huXXXXXX    
origo.huXXX XX XXX
vg.huXXX XX  XX
techline.hu XX XXX  X

Eredmény:

 

  • Az öreg bútordarabok, mint a nyomtatás és "küldés emailben" nem hallnak ki soha.(?)
  • Szavazás teljesen eltűnőben, mindenki közösségi oldalakra hárítja a "szavazás", lájkolás lehetőségét, tehát házilag ezzel nem babrálnak.
  • Lájkolás, megosztás közösségi oldalakon már kötelezőnek számít.
  • Nem tudom ki szereti, de a cikkben vagy/és cikk alatt megjelenő reklámok szintén ragályos lett.
  • Letöltési statisztika fehér holló, nem szeretik orrunkra kötni, adott cikket hányan töltöttek le.

 

És visszatérve a kérdéshez, mi ennek az ára.
Sok. Sok-sok kilóbájt amit le "kell" töltenünk pluszba ahhoz, hogy egy cikket elolvassunk. A sávszélességet legjobban eszik  a közösségi oldalhoz tartozó kütyük, mint a lájk gomb stb. Ezek több JavaScript fájlt, képet töltenek le minden egyes oldalletöltésnél, kommunikálnak az "anya-szerverrel".
Így ezek hatással vannak egy oldalbetöltődésének a sebességére. (Nem is említve a hangos vitázást afelett, hogy a közösségi kütyük milyen dolgokat raknak a gépünkre és egyes esetben milyen adatokat gyűjtenek.

Nem is beszéltünk még a statisztikát készítő alkalmazásokról (mint a "Google Analytics", Gemius), amik szintén egy oldalletöltéshez tartoznak, bár látni nem lehet, nem is kell őket. Régebben megelégedtünk a webszerver oldalán gyűjtött letöltési statisztikával.
Ma már ez nem elég, többet és többet akarunk tudni a felhasználókról, milyen böngészőt, monitor felbontást használnak, engedélyezték-e a Flash-t, Java-t stb.
Vagyis a "Google Analytics" és társainak is meg van az ára kilóbájtban oldalletöltésnél.

Ez van és ezért kell többek között egyre gyorsabb és gyorsabb sávszélesség.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése